Wednesday, February 4, 2009

Kenangan yang telah lalu mungkin tak akan berulang lagi. Tapi setiap kenangan tulah yang menjadikan seseorang itu sentiasa tersenyum sendirian ataupn menangis sendirian. Yela apa yang kita sedia maklum, kenangan tukn ada yang manis dan ada jugak yang pahit.
Tapi sejauh manakah kita menghargai kenangan tu? Hmm bila bercerita tentang kenangan aku teringat kenangan2ku sewaktu di sekolah rendah, menengah, n then stam. Disini aku teringin untuk mencoretkan apa yang aku pernah rasa. Ntahla tetiba je rasa nak kongsi ngan orang lain.
Bermula di Sek.Keb.LKTP.Jengka 23, ha waktu di sekolah rendah mmg byak yang menariknya. Maklumlah orng famousla katakan.hehe.. perasan lak ye..masa darjah 1,apa yang menarik ye..hmm ms waktu ni aku seorang pelajar yang sgt rajin.setiap homework yang diberikan aku sentiasa menjadi orang yang pertama menyiapkannya. Aku jadi begini disebabkan niat aku untuk belajar tu btul. Lg 1 aku sentiasa memikirkan kehidupan kuarga yang susah, keadaan ayah yang sakit disebabkan manusia yang busuk hati dan penuh dgn hasad dengki. Waktu dulu kami selalu kena pukul dan marah kalo wat sikit je salah atau wat abah terkejut pada waktu tidur. Tapi kami sekeluarga tak pernah menyalahkan abah kerana kami tahu abah pukul sebab kami melakukan kesalahan. Maklumkan dulu aku suka bergaduh ngan adik beradik. Sama je ngan adik beradik yang lain. Berkat usaha gigih aku ms darjah 1, final exam alhamdulillah aku dpt no 1 dlm kelas . mak ngan abah gembira sgt pd waktu. Yela dlm adik beradik x de sorng pn yng pnh dpt kptsn cmrlag mcm 2. Yela kalo nak slhkn adik beradik yng lain pn tak leh jgk, mklmlah ms tu abng long skt teruk ngan kakak maka mereka tak mampu nak truskan pljrn. Skrng abg,kakak dan adik mempunyai skit yg sama. Setiap hari aku sentiasa melakukan yng terbaik untuk mak abah..ms drjah dua aku belajar pg n ptg. Pagi sek keb ,manakala ptg sek agama..daripada drjah 1-drjh 6 aku tak penah miss naik pentas..asyik2 muka aku naik pentas amek hadiah tak kirala sek ren ataupn agama..banyak btl dpt hadiah tp hadiahnye dah tak thu lps kemana hehe..wlupn sbuk ngan bljr, aku sentiasa mewakili sek untk beberapa pertndngn..ptndgn hoki kt sek kerdau,johan tlwh Al-Quran prngkt zon di sek.keb sri tualang, netball, nasyid kt sek keb paya pulai. Semua ni msh lg dlm ingatn aku..betapa gembiranya bl aku mampu melalui smua tu..kalo kt sek agama fardhu ain lak, last year aku mnjd best student. Aku selalu gak msuk prtndgan nasyid dan syair waktu tu. Namun bgitu smua tu berlaku hnya smntara shj.
Ha apela lak yng berlaku waktu di sek men ek? Smgtku untk bljr semakin krg. Aku pn tak thu knp, mgkin dsbbkan mslh yng aku fkrkan sgt byk. Aku tak berani nak luahkan pd sesiapa . hanya Allah shj yng tahu..wlaupn aku msh di kelas 1, tp aku merasakan keputusan aku agak merosot ketika di sek men. Lg 1 keadaan kesihatan aku agk terjejas sikit pd waktu tu p tak siapa th. Aku ingin jd yng terbaik dlm setiap perkara. Kalo dulu waktu sek ren aku sentiasa mndpt pujian dlm subject mate dr cikgu Basri tp skrng tak lag. Aku mnjd smkn pasif dn slalu rasa ltih. Wlupn bgitu naik form 2,aku tlh ditaklifkan untk menjadi amirah. Iaitu pentazkirah atau aku beri glrn badib kecil..hehe..tak sgka lak aku tlh ditaklifkan 1 tggnjwb yang agak besar..rindu sgt rasanya ngan kwn2 dulu. Pljranku msh begitu, setiap kptsn subject akademik aku kurng memuaskan tp kalo subjek agama kptsnnya sbliknya. Kdg2 aku rasa sgt jeles ngan kptsan kwn2 yang lain tp apakan dya. Semua tu pn dah berlalu. Aku hya dpt naik stage pd waktu form 4. Itupn dsbbkan SMA.Terdpt bbrapa taklifan yang tlh diberi pdku wktu di sek men dl..hmm waktu form 4,aku ditaklifkan menjadi bendahari bdn dkwah dan ibadh, penolong ketua asrama,dan lain2. Waktu form 5 lak taggnjwbku tersa sgt berat apabila aku dlantik menjadi timbalan pengerusi badan dakwah dan ibadah dan ketua asrama. Waktu ni mcm2 bermain di fkrn aku. Sama ada mahu terima atau tak. Aku tahu aku mmg sgt2 tak lyk dgn jwtn yg dberikan tp aku sentiasa menerima nasihat dr shbt2 iaitu:” Allah tidak akan membebani seseorang mlainkan sesuai dgn kesggpan”. Aku sentiasa berfikir bagaiman aku boleh mentarbiah orng sdngkan aku mash lagi terumbang-ambing. Aku rasa sedih sgt coz aku merasakan byk keje yng tak mampu aku selesaikan. Aku juga sentiasa merasa bersalah ngan shbt2 dan ustzh krana tak mampu mlakukan yang terbaik. Masa msuk masisupa bahas bahasa arab, aku juga tlh melakukan keslahan.Shingga skrng aku msh lagi teringat dgn setiap yang aku lakukan. Sehinggalah skrng aku berada di UDM, aku terasa teragak-agak untuk myertai apa2 persatuan. Seolah-olah fobia lak.Aku teringin mahu pegi ke sklh khairiah semula untk memberikan sesuatu kpd adik2 generasi br tp aku masih lg tak tahu untk mulakan mcm mana. Banyak sgt cerita yng tlh aku dgr tntg sekolahku skrng. Aku hya mampu berdoa dan terus berdoa shj. Aku bermohon agar setiap kesalahan yang telah aku lakukan akan mendapat keampunan dr Allah s.w.t. Kpd shbt2 seperjuangan di bumi khairiah harap dpt meneruskan perjuangan hga ke akhirnya. Dan hiasilah bumi khairiah kita dgn biah solehah. Memang sukar untuk memberikan yang terbaik untuk semua tapi sekurang-kurangnya kita telah berusaha. Terima atau tidak yang kedua.

1 comment:

helang timur said...

salam...
fizah..!!!
weh windunyer...
jemput ke blog sy tau..